Nyt alkaa olla se aika, kun kesäautot lähtevät meiltä omiin koteihinsa yksi toisensa jälkeen. Spider, Berliina, Alfetta GTV poistuvat ja niin se piha pikkuhiljaa tyhjenee. Tulee lähes haikea mieli, kun autojen takavalot häviävät mutkan taakse. Autovanhukset pääsevät tienpäälle rikastuttamaan aika tylsäksi muuttunutta autokantaa. Kaikki nykyautothan ovat lähes samasta muotista valettu, tuulitunnelissa testattu ja jos maskimerkki puuttuisi, tunnistaminen olisi hyvinkin vaikeaa. Uusia osia, maalia pintaan ja leima katsastuksesta, niin vanhakin nuortuu. Tarkastetulla autolla voi ajaa kesän ilman suurempia huolia. Onneksi näihin vanhempiin autoihin saa mukavasti varaosia. Mallit säilyvät katukuvassa tuleville sukupolville. Vanhoissa autoissa ilme piristyy kummasti vaihdettaessa haalistuneeet matot uusiin ja ruuvatessa uudet kirkkaat kromipeilit oviin, tähän vielä uusi mohairkatto ja ei kesäinen vesisade enää haittaa. On sillä sitten mukava kurvata satamaan kahville ja aina löytyy uusia tuttavuuksia juttelemaan autoista. Siistit hyvin pidetyt autot herättävät poikkeuksetta ihastusta, liikkuivat ne missä tahansa. kokoontumisajot ja tapahtumatAlaa harrastavia ihmisiä voi käydä tapaamassa kokoontumisajoissa, joita järjestetään lähes joka viikonloppu jossain päin Suomea. Club Alfa Romeo Finland järjestää ajeluja ja kokoontumisia. Jos intoa ja aikaa riittää, voi tietysti matkata vaikka Italiaan Mille Migliaan katsomaan Italialaisia kaunottaria (siis autoja). Tämän kesän tapahtuma on jo ohi, mutta seuraavan kesän suunnitelmiin sitten vielä ehtii. Suur-Saimaan ympäriajo on 30.06 -01.07.2018, autoja voi käydä ihailemassa reitin varrella. Ruotsin harrasteautoilijatViime kesänä olimme Ruotsissa yhdistetyllä työ- ja huvireissulla. Kävimme paikallisessa harrasteautoilijoiden kauden kokoontumisiltojen lopettajasissa Eskilstunan golfkentällä. Suurin osa autoista oli amerikan rautoja, mutta kyllä sinne muutama eurooppalainenkin auto mahtui mukaan. Ruotsissa voit oman autosi rakentaa kokonaan itse, jossa moottori voi olla Audista kori ja vaihteisto vaikka BMW:stä. Auto täytyy tosin käyttää tarkastettavana tiettyjen työvaiheiden jälkeen, esimerkiksi putkirungosta pitää olla tarkat laskelmat. Vähän siis työläämpi, mutta tuleepahan sitten oman mielen mukainen. Tässä tapauksessa rakentaja on Volvo kaivinkonetehtaan suunnitteluinsinööri. Autossa on alumiinirunko ja lasikuitukori. Voiman tuottamisesta vastaa Chervolet V8 moottori ja vaihteisto on Audi A6:sta. Muut osat onkin sitten tehty suurimmaksi osaksi itse. Nyt vain kaunista kesää kaikille ja suunnittelemaan mihin kokoontumisajoon sitä lähdetään. Jos viihdyt paremmin kotosalla, voi YLE Areenasta katsella vauhdikasta poliisisarjaa Komissario Maltese ja siinä esiintyviä vanhoja Alfoja.
1 Kommentti
|
MinäVai pitäisikö se olla Alfa signora, kun ajelen italialaisella Alfa Romeo 147 TS Selespeedillä. Arkisto
helmikuu 2019
Aiheet |